Regulamentul CR

Anexă

la Decizia Consiliului raional

  1. 7/9 din 07 septembrie 2015

 

 

REGULAMENTUL PRIVIND CONSTITUIREA ŞI FUNCŢIONAREA CONSILIULUI RAIONAL

 

TITLUL I

Constituirea consiliului raional

Capitolul I

Modul de constituire a consiliului raional

 

  1. Prima şedinţă de constituire a consiliului raional se convoacă, în condiţiile legii privind administraţia publică locală, în termen de 20 zile de la data validării mandatelor de consilier.

Consiliul raional este legal constituit dacă sunt validate mandatele a cel puţin două treimi din numărul de consilieri. Convocarea consilierilor consiliului raional în prima şedinţă de constituire a consiliului se face prin hotărîre a Comisiei Electorale Centrale.

  1. Şedinţa consiliului este deliberativă dacă la ea participă cel puţin două treimi din numărul consilierilor aleşi. În cazul în care nu poate fi asigurată această majoritate, şedinţa se va ţine peste 3 zile calendaristice, respectîndu-se aceleaşi condiţii. Dacă nici la a doua convocare şedinţa nu este deliberativă, se va proceda la o nouă convocare, peste 3 zile calendaristice. La această nouă, a treia, convocare, şedinţa va fi deliberativă dacă se va asigura prezenţa majorităţii consilierilor aleşi. În situaţia în care, din cauza absenţei nemotivate a consilierilor, consiliul nu se va putea întruni nici la ultima convocare, el se consideră dizolvat de drept.
  2. La şedinţa de constituire se dezbat doar chestiunile incluse pe ordinea de zi referitoare la:
  3. a) aducerea la cunoştinţă a hotărîrii privind atribuirea mandatelor de consilier şi înmînarea legitimaţiilor de consilier de către Comisia Electorală Centrală sau de către reprezentantul Judecătoriei raionale;
  4. b) iniţierea constituirii fracţiunilor, a alianţelor, a blocurilor;
  5. c) iniţierea constituirii comisiilor consultative de specialitate.
  6. Lucrările şedinţei de constituire sînt conduse de cel mai în vîrstă consilier dintre cei prezenţi la şedinţă, asistat de unul sau 2 dintre cei mai tineri consilieri dintre cei prezenţi.
  7. După constituirea legală a consiliului raional, consilierii formează fracţiuni, alianţe, blocuri.

Fracţiunea constă din cel puţin 3 consilieri.

Fracţiunile se constituie, de regulă, la şedinţa de constituire a consiliului, în baza de liste ale partidelor, organizaţiilor social-politice şi blocurilor electorale. Constituirea fracţiunii se consemnează într-un proces-verbal. Procesul-verbal şi declaraţia cu privire la constituirea fracţiunii se transmit preşedintelui şedinţei pentru a fi anexate la procesul-verbal al şedinţei consiliului.

Consilierii din partea partidelor, organizaţiilor social-politice şi blocurilor electorale care au întrunit numărul necesar pentru a constitui o fracţiune, precum şi consilierii independenţi se pot reuni pentru a constitui o fracţiune, sau se pot afilia altor fracţiuni.

Alinaţele şi blocurile se constituie din mai multe fracţiuni şi din consilierii independenţi, după constituirea fracţiunilor. Constituirea alianţelor şi blocurilor se consemnează într-un proces-verbal. Procesul-verbal şi declaraţia cu privire la constituirea alianţei sau a blocului se anexează la procesul-verbal al şedinţei consiliului în cadrul căreia este anunţată constituirea acestora.

  1. Consiliul raional alegepreşedintele raionului, la propunerea a cel puţin o treime din consilierii aleşi, cu votul majorităţii consilierilor aleşi. În cazul în care candidatura propusă nu întruneşte votul majorităţii consilierilor aleşi, în termen de 8 zile se convoacă o nouă şedinţă în vederea efectuării votării repetate. Dacă şi după votarea repetată nici una din candidaturile propuse nu întruneşte votul majorităţii consilierilor aleşi, în termen de 3 zile se organizează o votare suplimentară, în urma căreia se consideră ales candidatul care întruneşte cel mai mare număr de voturi.
  2. Preşedintele raionului este asistat de vicepreşedinţi. Numărul vicepreşedinţilor se stabileşte de consiliul raional, la propunerea preşedintelui raionului.

Vicepreşedinţii raionului se aleg de consiliul raional, la propunerea preşedintelui raionului, conform procedurii prevăzute mai sus.

În funcţia de vicepreşedinte poate fi aleasă orice persoană, inclusiv din rîndul consilierilor.

  1. Secretarul Consiliului raional este numit de consiliu, în temeiul concluziei comisiei de concurs pentru ocuparea funcţiei vacante de secretar, la prima şedinţă a consiliului, după anunţarea rezultatelor concursului organizat în conformitate cu legislaţia în vigoare, în cazul cînd funcţia de secretar este vacantă.

Şefii de subdiviziuni din subordinea consiliului raional sunt desemnaţi prin decizie a consiliului, adoptată cu votul majorităţii consilierilor prezenţi, din rîndurile persoanelor care au cîştigat concursul penmtru ocuparea  funcţiei respective, organizat de comisia de concurs în conformitate cu legislaţia în vigoare.

Şefii serviciilor publice raionale, de întreprinderi muncipale sunt desemnaţi de consiliul raional, la propunerea preşedintelui raionului.

Destituirea de funcţie a conducătorilor nominalizaţi se face de către consiliu, la propunerea preşedintelui raionului, sau cel puţin a unei treimi din numărul consilierilor aleşi, cu votul majorităţii consilierilor prezenţi, în temeiurile şi modul stabilite de legislaţie.

  1. Comisia de concurs pentru ocuparea funcţiei respective se formează de către consiliul raional în baza Regulamentului cu privire la organizarea concursului pentru ocuparea funcţiei vacante în autorităţile publice.

 

CAPITOLUL II

CONSTITUIREA ŞI FUNCŢIONAREA COMISIILOR CONSULTATIVE DE SPECIALITATE ALE CONSILIULUI

  1. După constituire, consiliul raional formează comisii consultative de specialitate pentru principalele domenii de activitate.
  2. Domeniile de activitate în care se formează comisii consultative de specialitate, denumirea acestora şi numărul de membri, care întotdeauna trebuie să fie impar, se stabilesc de către consiliul raional, în funcţie de specificul şi necesităţile raionului. La decizia consiliului, comisia poate fi formată pentru mai multe domenii de activitate.
  3. Comsiile de specialitate se formează pe întreaga durată de activitate a consiliului. Membrii ai acestora pot fi numai consilierii.
  4. Comsiile de specialitate sunt structuri de lucru consultative ale consiliului şi sunt menite să asigure eficienţa activităţii lor. Comisiile de specialitate poartă răspundere în faţa consiliului şi sunt subordonate acestuia.
  5. Fiecare comisie de specialitate îşi alege, prin vot deschis al majorităţii membrilor săi, preşedintele şi secretarul său.
  6. Şedinţa comisiei de specialitate se convoacă de preşedintele acesteia, iar în absenţa lui – de secretarul comisiei. Comisiile se convoacă, ori de cîte ori este necesar, la decizia preşedintelui comisiei.

Şedinţa comisiei este deliberativă dacă la ea sunt prezenţi majoritatea membrilor comisiei.

Şedinţele comisiei, de regulă, sunt publice.

La şedinţa comisiei pot fi prezenţi, fără drept de vot, consilierii care nu sunt membri ai aceste comisii.

Comisia poate invita să participe la şedinţele sale specialişti din cadrul aparatului preşedintelui raionului sau din afara acestuia. La şedinţele comisiei au dreptul să participe şi consilierii ale căror propuneri fac obiectul lucrărilor comisiei.

Comisia poate decide ca la unele dezbateri să fie prezente şi alte persoane interesate sau reprezentanţi ai mass-media.

  1. Membrii comisiei de specialitate sunt înştiinţaţi despre şedinţa acesteia de către preşedintele şi/sau secretarul comisiei, cu asistenţa secretarului consiliului.
  2. în exercitarea atribuţiilor, comisia de specialitate adoptă decizii cu votul descvhis al majorităţii membrilor săi.

Deciziile comisiei au un caracter de recomandare pentru consiliul respectiv.

  1. Numărul locurilor care revin fiecărui grup de consilieri sau consilierilor independenţi în fiecare comisie de specialitate se stabileşte de către consiliul raional, în funcţie de ponderea acestora în cadrul consiliului.

Nominalizarea membrilor fiecărei comisii se face de fiecare fracţiune, iar a consilierilor independenţi – de către consiliu, avîndu-se în vedere, de regulă, pregătirea lor profesională şi domeniul de activitate a comisiei.

În funcţie de numărul membrilor consiliului şi numărul comisiilor de specialitate, un consilier poate face parte din 1-3 comisii, dintre care una este comisia de bază a acestuia.

  1. Comisia de specialitate are următoarele atribuţii principale:
  2. Identifică şi examinează problemele din domeniul ei de activitate care necesită soluţionarea de către consiliu;
  3. Analizează proiectele de decizii ale consiliului şi prognozează consecinţele realizării acestora;
  4. Întocmeşte avize asupra proiectelor de decizii privind problemele examinate, pe care le prezintă consiliului;
  5. Se pronunţă asupra altor chestiuni remise comisiei spre avizare de către consiliu.
  6. Poate recomanda spre examinarea Consiliului noi proiecte de decizii, doar cu avizul respectiv și cu modificarea ordinii de zi la începutul ședinței.

Comisia de specialitate îndeplineşte şi alte atribuţii stabilite prin regulamentul de constituire şi funcţionare a consiliului sau însarcinări date prin decizie a consiliului, dacă acestea ţin de domeniul de activitate a comisiei.

  1. Preşedintele comisiei de specialitate exercită următoarele atribuţii principale:
  2. reprezintă comisia în raporturile cu consiliul şi cu celelalte comisii;
  3. convoacă şi conduce şedinţele acesteia;
  4. propune ca la lucrările comisiei să participe şi alte persoane interesate, dacă este necesar;
  5. participă la lucrările celorlalte comisii, care examinează probleme ce prezintă importanţă pentru comisia pe care o conduce;
  6. anunţă rezultatul votării în cadrul comisiei, pe baza datelor comunicate de secretarul comisiei;
  7. susţine în şedinţele consiliului avizele formulate de comisie.

Preşedintele comisiei exercită şi alte atribuţii referitoare la asigurarea organizatorică a activităţii comisiei, prevăzute de regulamentul de constituire şi funcţionare a consiliului sau stabilite de consiliu.

  1. Secretarul comisiei specializate exercită următoarele atribuţii principale:
  2. asistă preşedintele comisiei în asigurarea organizatorică a şedinţelor comisiei;
  3. face apelul nominal şi ţine evidenţa prezenţei la şedinţe a membrilor comisii;
  4. numără voturile şi îl informează pe preşedinte asupra cvorumului necesar pentru adoptarea fiecărei decizii şi asupra rezultatelor votării;
  5. asigură redactarea avizelor, proceselor-verbale şi altor documente emise de comisia respectivă.

Secretarul comisiei îndeplineşte şi alte atribuţii prevăzute de regulamentul de constituire şi funcţionare a consiliului, precum şi însărcinările comisiei sau ale preşedintelui acesteia.

  1. Ordinea de zi a şedinţei comisiei de specialitate se aprobă de membrii comisiei, la propunerea preşedintelui acesteia. Oricare dintre membrii comisiei poate cere includerea pe ordinea de zi a unor probleme suplimentare numai pînă la începrea şedinţei comisiei.
  2. Prezenţa membrilor comisiei de specialitate la şedinţele acesteia este obligatorie. În caz de absenţă a consilierului fără motive întemeiate de la trei şedinţe consecutive ale comisiei de bază pentru el, sau a consiliului, consiliul este în drept de a-i ridica mandatul de consilier.
  3. Lucrările şedinţelor comisiei se consemnează de către secretarul comisiei în procese-verbale. După încheierea şedinţei, procesul-verbal este semnat de către preşedintele şi secretarul comisiei.

Preşedintele comisiei poate permite ca procesele-verbale ale şedinţelor să fie  consultate de alte persoane interesate care nu au participat la şedinţă, cu excepţia proceselor-verbale întocmite în şedinţe închise.

 

TITLUL II

ŞEDINŢELE CONSILIULUI RAIONAL

 

CAPITOLUL I

ATRIBUŢIILE PREŞEDINTELUI ŞEDINŢEI ŞI ALE SECRETARULUI CONSILIULUI

 

  1. Consiliul raional alege, prin vot deschis, cu votul majorităţii consilierilor prezenţi, pentru durata unei şedinţe, un preşedinte care o prezidează, asistat de secretarul consiliului. Votarea este organizată de secretarul consiliului.

Rezultatul alegerii preşedintelui şedinţei se consemnează în procesul-verbal al şedinţei.

În fiecare şedinţă, consiliul desemnează un consilier din cei prezenţi, care semnează decizia consiliului în cazul în care preşedintele şedinţei se află în imposibilitatea de a o semna.

  1. Preşedintele şedinţei exercită următoarele atribuţii principale:
  2. Conduce şedinţele consiliului;
  3. Supune votului consilierilor proiectele de decizii, asigură numărarea voturilor şi anunţă rezultatul votării, cu precizarea voturilor „pro”, „contra” şi a abţinerilor;
  4. Semnează deciziile adoptate de consiliu, chiar dacă au votat împotriva adoptării acestora, precum şi procesul-verbal al şedinţei;
  5. Asigură menţinerea ordinii în cadrul şedinţei şi respectarea regulamentului de desfăşurare a şedinţelor, aprobat de consiliu;
  6. Supune votului consilierilor în şedinţă orice problemă care intră în competenţa de solţionare a consiliului;
  7. Aplică, după caz, sancţiuni în limita competenţei sale sau propune consiliului aplicarea unor asemenea sancţiuni.

Preşedintele şedinţei îndeplineşte şi alte atribuţii prevăzute de lege, de regulamentul de constituire şi funcţionare a consiliului, precum şi însărcinările consiliului.

  1. În cazul în care, pe parcursul şedinţei consiliului, preşedintele ales pentru şedinţa respectivă, inclusiv prima şedinţă (de constituire), nu îşi poate exercita atribuţiile sale, consiliul procedează la alegerea unui alt preşedinte al şedinţei, fapt care se consemnează în procesul-verbal al acesteia. În acest caz, procesul-verbal şi deciziile adoptate în cazul întregii şedinţe sunt semnate de preşedintele nou-ales.
  2. Secretarul consiliului participă, în mod obligatoriu, la şedinţele consiliului fără drept de vot.

Pe lîngă atribuţiile prevăzute de Legea privind administraţia publică locală, secretarului consiliului îi revin următoarele atribuţii principale, referitor la organizarea şi desfăşurarea şedinţelor consiliului:

  1. Asigură înştiinţarea consilierilor despre convocarea consiliului la cererea preşedintelui raionului , organizează îndeplinirea şi altor acţiuni necesare înştiinţării consilierilor şi convocării consiliului;
  2. Asigură efectuarea lucrărilor de secretariat aferente şedinţei consiliului;
  3. Face apelul nominal şi ţine evidenţa participării la şedinţe a consilierilor;
  4. Numără voturile şi consemnează rezultatul votării, pe care îl prezintă preşedintelui şedinţei, cu excepţia cazurilor cînd consiliul formează comisia pentru numărarea voturilor în anumite chestiuni de pe ordinea de zi supuse votării de consiliu;
  5. Informează, în caz de necesitate, preşedintele şedinţei despre numărul de voturi necesar pentru adoptarea unei sau altei decizii a consiliului;
  6. Asigură întocmirea procesului-verbal al şedinţei, precum şi a dosarelor în care se păstrează materialele privind fiecare chestiune din ordinea de zi a şedinţei, legarea, numerotarea paginilor, semnarea şi ştampilarea acestor.
  7. Urmăreşte ca, la dezbaterea anumitor probleme şi la adoptarea deciziilor asupra lor, să nu participe consilierii prezenţi la şedinţă care cad sub incidenţa art.21 din Legea privind administraţia publică locală, informează preşedintele despre asemenea situaţii şi face cunoscute consilierilor consecinţele prevăzute de lege în astfel de cazuri;
  8. Contrasemnează, în condiţiile legii, deciziile consiliului, cu excepţia deciziei de numire în funcţie a secretarului consiliului;
  9. Acordă consilierilor, precum şi acestora în calitate de membri ai comisiilor de specialitate, asistenţă şi sprigin în activitatea lor, inclusiv la redactarea proiectelor de decizii sau la definitivarea celor discutate şi aprobate de consiliu.

Secretarul îndeplineşte şi alte atribuţii stabilite de lege, de regulamentul de constituire şi funcţionare a consiliului, precum şi însarcinările consiliului privitor la buna oirganizare şi desfăşurare a şedinţelor consiliului.

 

CAPITOLUL II

DESFĂŞURAREA ŞEDINŢELOR

  1. Ordinea de zi a şedinţei consiliului cuprinde numărul curent al chestiunii propuse consiliului spre examinare, denumirea chestiunii şi numele raportorului (coraportorului).

În înştiinţarea despre convocarea şedinţei, pe lîngă ordinea de zi, data, ora şi locul şedinţei, se indică modul de familiarizare a consilierului cu proiectele de decizii, cu avizele comisiilor de specialitate, cu rapoartele sau informaţiile conducătorilor subdiviziunilor subordonate, cu timpul acordat declaraţiilor politice, întrebărilor, interpelărilor, petiţiilor şi altor probleme care se supun examinării în şedinţa consiliului.

Ordinea de zi a şedinţei consiliului se aduce la cunoştinţă locuitorilor raionului prin mass-media sau prin orice alt mijloc de informare.

  1. Proiectul ordinii de zi se întocmeşte la propunerea preşedintelui raionului sau a consilierilor care au cerut convocarea consiliului în condiţiile art.45 din Legea privind administraţia publică locală şi se supune aprobării consiliului la începutul şedinţei.
  2. Consilierii sunt obligaţi să participe la lucrările consiliului şi să îşi înregistreze prezenţa la secretarul consiliului.

Consilierul care nu poate lua parte la şedinţă este obligat să comunice din timp despre absenţa sa şi motivele absenţei nemijlocit preşedintelui raionului sau secretarului.

Preşedintele raionului sau secretarul sunt obligaţi să aducă la cunoştinţa consilierilor prezenţi în şedinţă informaţia privind absenţa consilierului respectiv.

  1. Dezbaterea problemelor se face în ordinea strictă în care acestea sunt înscrise pe ordinea de zi aprobată. Dezbaterea începe cu prezentarea succintă de către raportor a problemei înscrise pe ordinea de zi şi a proiectului de decizie asupra ei. Raportorul este, de regulă, consilierul care a iniţiat proiectul respectiv.

Preşedintele şedinţei are dreptul să limiteze durata luărilor de cuvînt, în funcţie de obiectul dezbaterii. În acest scop, el poate propune consiliului spre aprobare, durata de timp ce va fi oferită fiecărui vorbitor, precum şi durata totală de dezbatere a proiectului, cu excepţia cazului cînd consiliul, la începutul şedinţei a adoptat regulamentul de lucru al şedinţei consiliului.

În cadrul dezbaterii oricărei probleme de pe ordinea de zi a şedinţei consiliului, consilierul îşi poate exprima opinia numai în cazul în care preşedintele şedinţei îi oferă cuvîntul. Consilierul este obligat ca în luarea sa de civînt să se refere exclusiv la problema care formează obiectul dezbaterii.

  1. Preşedintele şedinţei permite oricînd unui consilier să răspundă la problema care îl priveşte personal sau referitoare la regulament.
  2. Preşedintele şedinţei poate propune încheierea dezbaterii unor probleme puse în discuţie a consiliului. Propunerea de încheiere a dezbaterii se probă cu votul majorităţii consilierilor prezenţi.
  3. Se interzice profirarea de insulte sau calomnii la adresa consilierilor prezenţi la şedinţă, precum şi dialogul dintre vorbitori şi persoanele aflate în sală.
  4. În cazul în care desfăşurarea lucrărilor este perturbată, preşedintele şedinţei poate să întrerupă dezbaterile şi să ceară respectarea regulamentului, fiind în drept:
  5. să cheme la ordine;
  6. să retragă cuvîntul;
  7. să dispună eliminarea din sală a persoanelor, altele decît consilierii, care împiedică desfăşurarea lucrărilor;
  8. Faţă de consilierii care, în exerciţiul mandatului, au comis abateri de la prevederile legislaţiei sau ale regulamentului, consiliul poate decide, cu votul majorităţii consilierilor aleşi, aplicarea de sanţiuni, în limita competenţei sale ori poate aplica următoarele sancţiuni:
  9. avertisment;
  10. eliminarea din sala de şedinţe
  11. Şedinţele consiliului se desfăşoară în limba moldovenească sau în altă limbă utilizată pe teritoriul raionului.

Actele consiliului se întocmesc şi se adoptă în limba moldovenească, urmînd, după caz, să fie traduse în limba rusă.

 

CAPITOLUL III

ELABORAREA PROIECTELOR DE DECIZIE

  1. Dreptul de iniţiere a proiectelor de decizii ale consiliului aparţine consilierilor. Propuneri vis-a-vis de elaborarea unor decizii poate face preşedintele raionului. Preşedintele raionului poate participa consultativ la întocmirea deciziilor, de comun acord cu consiliul.
  2. Proiectele de decizie vor fi însoţite de o notă informativă şi vor fi redactate în conformitate cu normele de tehnică legislativă. În acest scop, secretarul consiliului, aparatul preşedintelui raionului vor acorda asistenţă tehnică de specialitate.

Proiectele de decizii se prezintă în limba moldovenească, după necesitate în limba rusă.

  1. Proiectele de decizii se propun pentru a fi incluse în ordinea de zi a şedinţei de către preşedintele raionului, consemnîndu-se titlul şi iniţiatorul proiectului, şi se aduc la cunoştinţă consilierilor.
  2. Proiectele de decizii cu materialele de însoţire se transmit spre avizare comisiilor de specialitate ale consiliului şi serviciilor publice desconcentrate şi descentralizate în vederea întocmirii unui raport. Odată cu transmiterea proiectelor de decizii, se precizează şi data prezentării raportului, informaţiei şi a avizului, cu condiţia că raportul şi informaţie să fie remise şi comisiei de specialitate înaite de întocmirea de către aceasta a avizului.

Iniţiatorul proiectului de decizie sau al altor propuneri le poate retrage, sau poate renunţa în orice moment, la susţinerea lor pînă la înscrierea acestora în ordinea de zi.

  1. Proiectele de decizii se înmînează peședinților fracțiunilor, care la rîndul lor, le repartizează consilierilor din fracțiunea respectivă.

 

  1. După examinarea proiectului de decizie şi a propunerilor compartimentului de specialitate ale serviciilor publice, comisia de specialitate a consiliului întocmeşte un raport cu privire la adoptarea, modificarea sau respingerea lor.

Rapoartele, avizele se transmit secretarului consiliului, care va dispune măsurile corespunzătoare de remitere a lor către preşedintele raionului şi către consilieri cel tîrziu pînă la data şedinţei consiliului.

  1. Proiectele de decizii şi alte propuneri, însoţite de avizul comisiei de specialitate şi/sau de raportul compartimentului de specialitate al serviciilor publice, se înscriu pe ordinea de zi şi se supun dezbaterii şi votului consiliului în şedinţa ordinară a acestuia.

 

 

 

CAPITOLUL IV

PROCEDURA DE VOT

  1. Votul consilierilor este individual şi nu poate fi transmis altei persoane.

Votul consilierului se exprimă public, prin ridicarea mîinii, în cadrul votării deschise. Procedura votării deschise poate fi efectuată şi prin apel nominal.

  1. Deciziile se adoptă cu votul majorităţii consilierilor prezenţi, cu excepţia cazului în care, prin lege sau regulament se cere o altă majoritate de voturi.

Dacă în sala de şedinţe este întrunit cvorumul necesar conform înregistrării, consiliul purcede la examinarea chestiunilor de pe ordinea de zi.

  1. Proiectele de decizie sau propunerile respinse de consiliu nu pot fi supuse examinării acestuia în cadrul aceleaiaşi şedinţe.

 

 

 

CAPITOLUL V

ÎNTREBĂRI, INTERPELĂRI, PETIŢII ŞI INFORMAREA CONSILIERILOR

  1. Consilierii pot adresa întrebări în scris sau oral, preşedintelui raionului, vicepreşedinților raionului şi secretarului consiliului, şefilor serviciilor publice, precum şi altor persoane cu funcţie de răspundere invitate la şedinţa consiliului.

Prin întrebare se solicită informaţii cu privire la un fapt necunoscut. Cei întrebaţi vor răspunde, de regulă, imediat sau, dacă nu este posibil, la următoarea şedinţă a consiliului.

  1. Interpelarea constă într-o cerere prin care se solicită explicaţii în legătură cu un fapt cunoscut. Cel interpelat are obligaţia să răspundă în scris, pînă la următoarea şedinţă a consiliului, sau oral, la proxima şedinţă, potrivit solicitării autorului interpelării.
  2. Consilierii pot solicita informaţiile necesare serviciilor sau instituţiilor publice locale, iar acestea sunt obligate să le furnizeze în termen de cel mult două săptămîni, dacă legea nu prevede altfel.

Informaţiile pot fi cerute şi comunicate în scris sau oral.

  1. Activitatea consilierilor se ţine de soluţionarea petiţiilor şi organizarea audienţei se efectuiază în corespundere cu legea cu privire la petiţionare şi alte acte normative.

CAPITOLUL VI

  • Pentru participarea la şedinţa Consiliului, consilierilor se achită o îndemnizaţie de 150 lei;
  • Pentru patriciparea la şedinţa comisiei consultative de specialitate se achită o îndemnizaţie de 100 lei;
  • Achitarea îndemnizaţiei va fi efectuată la data petrecerii şedinţei Consiliului raional pentru participarea la şedinţa precedentă a Consiliului raional şi a comisiei consultative de specialitate.